De coronabelemmeringen hebben we al een tijdje achter ons gelaten dus hernemen we onze jaarlijkse sponsoravond. Daarmee bedanken we onze sponsors door hen een toffe avond aan te bieden rond een sport- en voetbalgerelateerd thema.
Dit keer geen naam die als een klok in de oren klinkt maar een onvervalste sportprofessor van eigen bodem, Wim Lagae.
Geboren en getogen in Lendelede, trok de liefde hem naar het Oostvlaamse Temse en het beroep hem naar Leuven waar hij als professor doceert in het vak Sportmarketing. Sponsoring kadert perfect binnen dit vakgebied dus trakteerde Wim de aanwezige sponsors op tal van begrippen, tips en tricks en weetjes over het belang van sportsponsoring op lokaal en internationaal niveau.
Termen als sportsponsoring 3.0, turbosponsoring, MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) vlogen ons rond de oren maar werden haarfijn geschetst en gekaderd binnen de hedendaagse voetbal- en sportwereld. Ooit nog gehoord van ‘financial fairplay’ en van ‘financiële doping’? Na de avond weet je perfect wat het inhoudt en wie zich daarmee bezig houdt. Figuren als Donald Trump, Marc Coucke, wijlen Jean-Luc Dehaene, Yves Leterme en andere Infantino’s kaderen en illustreren de woorden van Wim.
Waarom zou je als sponsor een voetbalclub als KSV Rumbeke steunen of financieel helpen? Tom Verbanck, onze Jeugdvoorzitter, leidde de avond perfect in met een uiteenzetting van de jeugdwerking binnen KSV Rumbeke. It’s all about the player, dat is de slogan. Alles in het teken van een gedegen kwalitatieve opleiding van een voetballer/jeugdspeler. Uit de uiteenzetting bleek duidelijk hoeveel energie en inzet het legertje vrijwilligers in de club steekt. Het deed ook Wim de opmerking ontlokken dat je dit hedentendage bijna niet meer voor mogelijk houdt. Naast het voetbalspel en de trainingen beschikt KSVR immers ook over API’s (Aanspreekpunt Persoonlijke Integriteit), een Sociale cel, een Commerciële cel, een Sportieve cel, pre- en postformatietrainingen, een Keeperacademy, een Youth Ref Academy, een techniekschool, een uitgebreide infrastructuur, een meisjes- en dameswerking futbalista, Wandelvoetbal, 8-a-side en nog tal van initiatieven, gedragen en uitgewerkt met actieplannen, een uitgeschreven visie, missie en sportief beleid. En dit allemaal met een legertje vrijwilligers, naar het zeggen van Wim één van dé paradoxen in het hedendaagse voetbal waar het management van een club zo goed als gratis is terwijl de medewerkers (lees: de spelers) met een relatief groot deel financiële middelen vergoed worden.
Wim speelde perfect op het lokale gebeuren in door sponsoring als een maatschappelijke actie te schetsen, waarvan niet onmiddellijke return on investment mag of moet verwacht worden. De aanwezigheid, de naambekendheid, de visuele herkenning enz. spelen een even grote rol. Wie van ons kent niet een persoon of onderneming actief in de locale club, waarvan je zegt ‘Ah, bij die koop ik, want hij heeft een hart voor voetbal en voor onze club’ ? Vanuit die optiek is sponsoring veel meer dan een initiële investering. De vruchten plukken van je engagement en vanuit een breed netwerkkader je onderneming op de kaart zetten.
Zien we Wim nog eens op KSV Rumbeke? De kans is niet zo groot natuurlijk, maar als de broer van Wim, die n.b. in Roeselare woont, zich aansluit bij het Wandelvoetbal – de interesse is er alleszins – dan horen we zeker en vast nog verhalen van en over Wim.
Bart Wenes heeft de avond in zijn geheel aan mekaar gepraat in zijn gekende, humoristische stijl. Als leidraad doorheen zijn woorden benadrukte hij de groei van de club de laatste 5 jaar en de mogelijkheden voor de komende jaren. De verder groeiende vraag naar sportfaciliteiten, de demografische groei en de uitbouw van de meisjes- en dameswerking verantwoorden een groei inzake infrastructuur, waaronder een tweede kunstgrasveld, perfect. Een knipoog naar de politiek…
Dank Wim, Tom en Bart, en de aanwezige sponsors voor de prachtige avond. Het afsluiten in ‘den derden time’ hoort hier ook bij…
Dirk Maesen,
Bestuurslid KSV Rumbeke.